Nazad   Napred   Štampaj

KUPOVNA MOĆ BOLJA NEGO LANE

 Pregled, 06/08/2006; Strana: 9 

Vrednost potrošačke korpe u Republici Srbiji za mart - 2006.

Minimalna potrošačka korpa 15.821,15 dinara i skuplja je za 0,69 odsto od februarske minimalne potrošačke korpe

Prema najnovijim podacima vrednost martovske minimalne potrošačke korpe, koja obuhvata 55 proizvoda za zadovoljavanje mesečnih potreba četvoročlane porodice, iznosi 15.821,15 dinara (182,91 evra) i skuplja je za 0,69 odsto od februarske minimalne potrošačke korpe. U odnosu na mart mesec 2005. godine iz minimalne potrošačke korpe pojeftinilo je 8 proizvoda i to: jaja kokošija 16,34 odsto; pšenično brašno 9,86 odsto; jabuke 7,51 odsto; pileće meso 7,11 odsto; svinjsko meso 5,40 odsto; pomorandže 4,29 odsto; kisela voda 4,09 odsto i PTT pretplata za telefon 1,67 odsto.
Istovremeno, u odnosu na isti period poskupelo je 47 proizvoda iz minimalne potrošačke korpe. Najveće poskupljenje zabeleženo je kod slatkog kupusa 182,92 odsto. Osim slatkog kupusa rekorderi po povećanju cena su: krompir 97,19 odsto; boranija, konzervisana 75,88 odsto; mrkva 74,85 odsto; crni luk 46,36 odsto i cvekla 44,15 odsto. Osim ovih, poskupeli su i sledeći proizvodi iz minimalne potrošačke korpe: hleb od pšeničnog brašna 3,85 odsto; makaroni od belog brašna sa jajima 3,66 odsto; pirinač, glaziran 4,07 odsto; pasulj 21,91 odsto; grašak, smrznuti 14,01 odsto; limun 13,26 odsto; banane 24,78 odsto; mešana marmelada 22,42 odsto; juneće meso 8,14 odsto; juneća džigerica 2,14 odsto; mortadela 38,62 odsto; sardina u ulju 22,41 odsto; margarin 25,52 odsto; mleko kravlje 17,48 odsto; jogurt 18,15 odsto; sir domaći, beli, meki 7,55 odsto; šećer, kristal 14,84 odsto; keks PETIT 3,33 odsto; kuhinjska so 10,39 odsto; aleva paprika 7,81 odsto; dodatak jelima 14,82 odsto; sirće alkoholno 1,01 odsto; školski pribor 17,20 odsto; toaletni sapun 14,31 odsto; šampon za kosu 10,88 odsto; pasta za zube 13,59 odsto; analgetik 14,25 odsto; usluge lične higijene 4,65 odsto; deterdžent za pranje rublja 12,80 odsto; tečni deterdžent za pranje sudova 9,54 odsto; toalet papir 19,59 odsto; muške, ženske, dečije čarape 9,62 odsto; veš 10,66 odsto; obućarske usluge 20,60 odsto; gradski prevoz 25 odsto; komunalne usluge i električna energija 19,97 odsto; ulje jestivo, rafinisano 24,08 odsto; pivo 12,19 odsto; kafa pržena 34,87 odsto; šunkarica 16,02 odsto; kobasica os svinjskog mesa 14,30 odsto i voćni sirup od maline 4,42 odsto.
Istovremeno, vrednost martovske prosečne potrošačke korpe, koja obuhvata 79 proizvoda za zadovoljavanje mesečnih potreba četvoročlane porodice, iznosi 25.380,03 dinara (293,42 evra) i skuplja je za 0,73 odsto od februarske prosečne potrošačke korpe.
U odnosu na mart mesec 2005. godine iz prosečne potrošačke korpe pojeftinilo je 9 proizvoda i to: jaja kokošija 16,34 odsto; pšenično brašno 9,86 odsto; jabuke 7,51 odsto; pileće meso 7,11 odsto; svinjsko meso 5,40 odsto; tvrdokorni sir kačkavalj 4,74 odsto; pomorandže 4,29 odsto; kisela voda 4,09 odsto i med, prirodni 2,37 odsto. Kod 1 proizvoda iz prosečne potrošačke korpe nije bilo pomeranja cena u posmatranom periodu. Taj proizvod je: PTT impulsi. Kečap nije bio obuhvaćen potrošačkom korpom u februaru 2005. godine tako da za njega nije izračunato kretanje cena.
U odnosu na mart 2005. godine iz prosečne potrošačke korpe poskupelo je 68 proizvoda. Najveće poskupljenje zabeleženo je kod slatkog kupusa 182,92 odsto. Rekorderi po povećanju cena, pored slatkog kupusa su i: krompir 97,19 odsto; boranija, konzervisana 75,88 odsto; mrkva 74,85 odsto; svinjska mast domaća 52,07 odsto i crni luk 46,36 odsto. Osim ovih, poskupeli su i sledeći proizvodi iz prosečne potrošačke korpe: hleb od pšeničnog brašna 3,85 odsto; pirinač, glaziran 4,07 odsto; pasulj 21,91 odsto; cvekla 44,15 odsto; grašak, smrznuti 14,01 odsto; ulje jestivo, rafinisano 24,08 odsto; limun 13,26 odsto; banane 24,78 odsto; džem od (kajsije, šipka) 19,73 odsto; juneće meso 8,14 odsto; juneća džigerica 2,14 odsto; suva svinjska slanina 25,66 odsto; viršle 26,87 odsto; mortadela 38,62 odsto; čajna kobasica 17,54 odsto; šaran sveži 10,64 odsto; sardina u ulju 22,41 odsto; mleko kravlje 17,48 odsto; jogurt 18,15 odsto; maslac 7,17 odsto; sir domaći, beli, meki 7,55 odsto; šećer, kristal 14,84 odsto; mlečna čokolada 13,24 odsto; bombone, tvrde, punjene 15,30 odsto; kafa, pržena 34,87 odsto; kuhinjska so 10,39 odsto; aleva paprika 7,81 odsto; gorčica, senf 23,34 odsto; dodatak jelima 14,82 odsto; vino 6,12 odsto; dnevne novine 36,99 odsto; školski pribor 17,20 odsto; cigarete 15,63 odsto; toaletni sapun 14,31 odsto. Prema podacima o prosečnim zaradama za mart 2006. godine, kada je prosečna zarada bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji iznosila 20094 dinara (232,31 evra), pokrivenost minimalne potrošačke korpe iznosi plus 27,01 odsto, a pokrivenost prosečne potrošačke korpe iznosi minus 20,83 odsto tj. ukupni troškovi kod minimalne potrošačke korpe su manji od prosečne neto zarade za 4.272,85 dinara (49,40 evra) a troškovi kod prosečne potrošačke korpe su veći za 5.286,03 dinara (61,11 evra). Pre godinu dana u martu 2005. vrednost minimalne potrošačke korpe iznosila je 13.822,44 dinara (169,65 evra) i tada je pokrivenost minimalne potrošačke korpe iznosila plus 14,76 odsto, odnosno ukupni troškovi kod minimalne potrošačke korpe bili su manji od prosečne neto zarade za 2040,56 dinara (25,04 evra). Istovremeno, vrednost prosečne potrošačke korpe iznosila je 22.281,18 dinara (273,46 evra) i tada je pokrivenost prosečne potrošačke korpe iznosila minus 28,81 odsto, odnosno ukupni troškovi kod prosečne potrošačke korpe bili su veći od prosečne neto zarade za 6418,18 dinara (78,77 evra).
Iz ovog odnosa lako se može videti da je mogućnost kupovine proizvoda iz minimalne potrošačke korpe danas nešto povoljnija i da treba izdvojiti 0,79 prosečnih neto zarada, dok se za martovsku minimalnu potrošačku korpu iz 2005. godine izdvajalo 0,87 prosečnih neto zarada. Za prosečnu potrošačku korpu u martu 2006. godine je potrebno 1,26 prosečnih neto zarada, a za prosečnu potrošačku korpu iz marta 2005. godine bilo je potrebno 1,40 prosečnih neto zarada.


Autor: NN