Kako muzejsku ponudu učiniti privlačnijom za publiku
Nije uvek stvar u novcu, najvažnije su dobre ideje, jedan je od zaključaka regionalnog seminara o transformaciji muzeja održanog u Novom Sadu
DINKA MAKSIMOVIĆ
Muzeolozi iz Srbije, Hrvatske, Bugarske, Slovenije, Makedonije, ali i Holandije nedavno su tokom dva dana učestvovali na seminaru „Transformacija muzeja“ koji je održan u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu. Cilj skupa bio je da se kroz radionice i predavanja skrene pažnja na brojne probleme sa kojima se muzeji suočavaju, ali i da se kroz primere dobre prakse iz okruženja ukaže na to koliko je dobra ideja najbitnija za privlačenje publike.
Dvodnevni seminar deo je projekta „Tranzicija ka novom muzeju“, a inicirala ga je Međunarodna organizacija Forum slovenskih kultura.
- U našu organizaciju uključeno je 12 zemalja i bavimo se pitanjima kulture, umetnosti, ali i obrazovanja. Ovo je prvi skup ovakvog tipa, a želja nam je da se mi muzeolozi prvenstveno bolje upoznamo kako bismo otvorili vrata ka daljoj saradnji. Tranzicija i transformacja muzeja veoma su bitna pitanja jer smatramo da su muzeji kao institucije kulture i te kako značajni nosioci kulturnog razvitka država - kaže Andreja Rihter iz Slovenije, predsednica Foruma slovenskih kultura.
Prema njenim rečima, nebriga o kulturnoj baštini, ali i nedostatak dobrih ideja, glavni su razlozi zbog kojih mnogi muzeji u našem regionu tavore i kao takvi nezanimljivi su publici.
- Nažalost, kako u Sloveniji tako i u Srbiji bogata kulturna baština propada i osuđena je na propadanje zbog nebrige nadležnih institucija. Mnogi muzeji zatvaraju vrata jer nemaju sredstava da dalje rade.
Međutim, ako hoćete da privučete publiku, vi ćete je i privući. Samo je važna vizija, ideja i cilj ka kojem želite da idete. U celoj priči najvažnije je da ljudi koji su zaposleni u muzejima razmišljaju široko, da uče šta je potrebno raditi i na koji način i zbog toga je edukacija muzeologa ključna - kaže Rihterova, dodajući da će idući skup biti održan u Makedoniji.
Od stučnjaka iz Holandije, Slovenije, Hrvatske, Makedonije, Bugarske i Srbije učesnici skupa imali su priliku da saznaju više o najsavremenijim dostignućima iz oblasti muzeologije i čuvanja kulturnog nasleđa. Kako bi se dokazalo koliko je dobra ideja pokretač svega, na seminaru je predstavljen i Muzej krapinskih neandertalaca koji se nalazi u gradiću Krapina u Hrvatskoj.
Ovaj muzej otvoren je pre dve godine i do sada ga je posetilo više od 270.000 ljudi iz cele Evrope, ali i Amerike.
Kako navodi, svesni da publika traži raznovrsno, novo i drugačije, tim stručnjaka ovog muzeja svakodnevno osmišljava nove programe i sadržaje.
- Naš moto je „Dođi, nauči i dobro se zabavi“ što u suštini negde i jeste način na koji bi muzeji morali da funkcionišu ukoliko žele da privuku publiku. Imamo audio vodič na osam jezika, stalno osmišljavamo programe za decu, srednjoškolce, studente, ali i penzionere i trudimo se da svaki obilazak muzeja bude pravi doživljaj. Muzej krapinskih neandertalaca postao je pokretač kulturnog, ali i ekonomoskog razvitka ne samo Krapine već i cele regije, a znatno utiče i na sam razvoj Hrvatske u pogledu turističkog potencijala - kaže Krklecova.
Tijana Palkovljević, upravnica Galerije Matice srpske, kaže da su muzeji domaćoj publici zanimljivi samo tokom „Noći muzeja“ i da je zbog toga bitno da i tokom ostalih dana u godini programi budu isto tako raznovrsni i atraktivni.
- Muzeji su tu i ostalih 365 dana u godini, ali pre svega mora se nešto promeniti u svesti ljudi koji se bave kulturom i rade u muzejima.Nije uvek stvar u novcu i nedostatku novca, već su najvažnije dobre ideje i činjenica da muzeji postoje zbog publike i da nisu samo čuvari kulturne baštine. Potrebna je i veća briga nadležnih koji treba da shvate da ulaganje u muzeje istovremeno i utiče i na ekonomski status gradova. Ono što je zaključak ovog seminara jeste da muzeji nisu samo trošak već mogu biti i odlična investicija - kaže Palkovljevićeva.
Seminar je podržalo Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva, kao i grad Novi Sad.
|